Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vláda schválila zavedení Registru přestupků

Vláda tento týden schválila uvedení Registru přestupků. Registr přestupků má podchycovat tzv. bagatelní kriminalitu a má obsahovat evidenci drobných přestupků. Zdrojem by měla být evidence obcí, městské policie, inspekce a dalších orgánů, viz citovaný dokument důvodové zprávy. Cílem je podchytit delikventní chování systémově  a na opakovanou recidivu reagovat vyššími tresty: zvýšením peněžních pokut až na dvojnásobem, i postupnou klasifikaci jednání jako pokračující trestný čin.  

K zákonu byla vypracována velmi kvalitní důvodová zpráva, je k přečtění zde.

Formou citací vybírám části důvodové zprávy, které mne zaujaly.

 

Zákon o přestupcích, který lze považovat za základní právní předpis přestupkového práva, v současné době neupravuje centrální ani místní evidenci všech přestupků. Tato úprava není obsažena ani v jiném právním předpise.

 

Obce získají přístup do evidence přestupků, což zvýší informovanost správního orgánu při rozhodování o uložení adekvátní sankce za spáchaný přestupek.

 

...Taková úprava [míněn je registr přestupků] by ve svém důsledku mohla na pachatele opakované přestupkové delikvence působit mnohem účinněji, než nepodmíněný trest odnětí svobody, omezit jejich možnost páchání dalších přestupkových jednání, odradit je od dalšího páchání opakované drobné delikvence a přitom je sociálně nevylučovat.

 

Neexistence centrální evidence přestupků vede k tomu, že údaje o spáchaných přestupcích konkrétních osob nejsou úplné, díky čemuž dochází k tomu, že správní, popř. justiční orgány nemusí mít pro své rozhodování veškeré potřebné informace. S ohledem na tuto nahodilost získávání informací o přestupkové minulosti osob nedochází k volbě adekvátních sankcí, dochází k určitému „znevýhodňování“ osob, které přestupky páchají v místě svého bydliště. Toto má samozřejmě negativní dopady na vnímání efektivity správního trestání veřejností. Je evidentní, že přestupky tvoří většinu kriminality postihující občany a že často bývají „předpolím“ pro páchání závažnějších deliktů, případně i pro páchání trestné činnosti. Způsob reakce na tuto formu protiprávní činnosti má pak přímý vliv na vztah důvěry či nedůvěry občanů ve fungování a výkonnost orgánů veřejné moci a na jejich subjektivní pocit bezpečí.

 

Informace o přestupcích projednaných orgány místní správy ve svých správních obvodech posílají obce a kraje na základě ustanovení § 96 zákona o přestupcích, každoročně vždy ke dni 31. ledna ke zpracování Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra pak ze shromážděných údajů zpracovává „Roční výkaz o přestupcích projednaných orgány místní správy“. Z evidovaných údajů však nelze zjistit konkrétní údaje o pachatelích přestupků, evidován je pouze počet jednotlivých přestupků, způsob jejich vyřešení, souhrn uložených sankcí a uložených ochranných opatření, tzn., jedná se o údaje pouze statistického charakteru. Do evidovaných údajů dále nejsou zahrnuty přestupky projednané Policií České republiky nebo obecními policiemi ani přestupky projednané jinými správními orgány.

Výše popsaný stav neumožňuje efektivní boj s bagatelní kriminalitou. Přestože právě s bagatelní kriminalitou se běžný občan s největší pravděpodobností setká nejčastěji. Jsou to například drobné krádeže, méně závažné násilné činy apod. Tedy je to kriminalita, která se děje relativně často, ale kvůli neexistenci jednotné evidence přestupků její podstatná část uniká pozornosti a tím i možnosti účinného systémového řešení.

 

Bagatelní kriminalita se skládá jak z přestupků, tak z trestných činů. Zatímco trestné činy lze sledovat jednoduše na základě policejních evidencí, přestupky takto sledovat nelze, jelikož neexistuje jejich jednotná evidence. Zavedení evidence přestupků umožní účinnější sledování a potírání tohoto typu kriminality.

 

Má-li zřízení centrální evidence přestupků sloužit pro důsledný postih ve správním řízení, bylo by na místě evidovat všechny přestupky, popř. ty přestupky, které nejsou jinak na centrální úrovni evidovány (varianta I).

V této fázi je preferováno vytvoření centrální evidence „v minimalistické variantě“, kdy budou evidovány pouze vybrané přestupky (varianta II).

Lze však předpokládat, že pokud se evidence přestupků v navrhované podobě osvědčí, bude možné přistoupit k jejímu postupnému rozšiřování o další přestupky (například na úseku školství a výchovy mládeže), kdy se spácháním těchto přestupků zvláštní právní předpisy spojují právní důsledky (k tomu viz výše). Je možné uvažovat také o rozšíření o evidenci přestupků spočívajících v umožnění výkonu nelegální práce, jejichž centrální evidence by usnadnila řádné vedení seznamu kvalifikovaných dodavatelů podle zákona o veřejných zakázkách aj. (varianta III).

 

Cílem zavedení zpřísněného postihu přestupkové recidivy je zefektivnění postihu závažného protiprávního jednání, které vzhledem k opakovanosti dosahuje vyššího stupně škodlivosti, a proto je nezbytné odpovídajícím způsobem zpřísnit jeho postih. Hlavním účelem zpřísnění postihu recidivujícího přestupkového jednání je proto zefektivnění represe tam, kde ani opakovaný postih za přestupek nevedl k nápravě pachatele, resp. kde stávající prostředky správního práva nepostačují k tomu, aby byl pachatel účinně odrazen od pokračování v protiprávním jednání, resp. v jeho opakování.

Po tomto závěru je třeba určit:

-          počet opakování přestupků, které bude z hlediska zpřísnění sankce relevantní,

-          rozhodnou dobu pro přestupkovou recidivu, a

-          způsob určení zpřísněné sankce.

 

  • Způsob zpřísnění postihu a určení zpřísněné sankce

Zpřísnění postihu lze provést několika způsoby, zvýšením jednotlivých sazeb pokut u daných přestupků (varianta I), násobením základní sazby (varianta II) a násobením základní sazby s určením dolní hranice sazby (varianta III).

 

Přestupky spáchané mezi tzv. osobami blízkými lze projednat pouze na návrh postižené osoby, podaný do 3 měsíců od okamžiku, kdy se navrhovatel dozvěděl o přestupku nebo o postoupení věci orgánem činným v trestním řízení.

 

Samotné zřízení evidence přestupků se dotkne práva na respektování soukromého života podle čl. 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen „Úmluva“) - viz například rozsudek M. M. proti Spojenému království z roku 2012, neboť budou evidovány osobní údaje. Legitimita evidence vychází z nutnosti dostatečně efektivní a spravedlivé ochrany společnosti před deliktním jednáním (viz důvody zřízení evidence v části 1.2. Definice problému a 1.3. Popis současného právního stavu v dané oblasti).

 

V návaznosti na evidenci přestupků se upravuje recidiva některých evidovaných přestupků včetně zvýšené sazby pokuty, kterou lze za opakované spáchání přestupku uložit. Zvýšená sazba pokuty představuje o cca polovinu navýšenou základní sazbu pokuty, kterou lze za přestupek uložit. Takovou úpravu považujeme za přiměřenou s ohledem na závažnost opakovaného spáchání daných přestupků a též s ohledem na konstrukci trestu v případě opětovného spáchání trestného činu podle trestního zákoníku.

 

Autor: Vítězslav Praks | neděle 9.11.2014 11:14 | karma článku: 7,60 | přečteno: 587x
  • Další články autora

Vítězslav Praks

Jak dopadla šikanózní žaloba senátora Jirsy proti profesoru Kindlmannovi?

Aktuální informace o kauze Jirsa versus Kindlmann. (V loňském roce jsme vás informovali o kauze senátora Jirsy).

11.8.2016 v 13:56 | Karma: 19,59 | Přečteno: 727x | Diskuse| Občanské aktivity

Vítězslav Praks

Komiks Není můj!

Vedle psaní článků jsem se rozhodl malovat pomocí comicscreator.cz komiksy... Tento je věnován našemu ministru financí, novinářskému, zemědělskému a potravinářskému oligarchovi. : )

18.5.2016 v 12:41 | Karma: 11,58 | Přečteno: 316x | Diskuse| Ekonomika

Vítězslav Praks

Zemřel Václav Bouda, novinář, ochránce Šumavy

Zemřel Václav Bouda, novinář a bloger. Zemřel autor, jehož články jsem na Občanském monitoringu sledoval a citoval je, viz zde. Zemřel obránce Šumavy. Přetiskuji vzpomínku Petra Ješátka na Václava Boudu a stručný profil.

22.4.2016 v 16:19 | Karma: 15,39 | Přečteno: 548x | Diskuse| Občanské aktivity

Vítězslav Praks

Zemřel básník Stanislav Honzík

Zemřel básník a spolupracovník Občanského monitoringu Stanislav Honzík Básně Stanislava Honzíka, které publikoval pod pseudonymem Jan Stanislav, si můžete přečíst zde.

28.9.2015 v 8:07 | Karma: 9,30 | Přečteno: 309x | Diskuse| Občanské aktivity

Vítězslav Praks

Komiks Registr smluv (Oligarchové sobě)

Vedle psaní článků jsem se rozhodl malovat pomocí comicscreator.cz komiksy... Tento je přímou reakcí na skutečnost, že Poslaneckou sněmovnou prošel se senzační většinou zákon o Registru smluv.

22.9.2015 v 11:18 | Karma: 10,59 | Přečteno: 426x | Diskuse| Politika

Vítězslav Praks

Maršmeloun: Magistrát zrušil územní rozhodnutí vydané Prahou 1 jakožto nezákonné

Stavební odbor Magistrátu hlavního města Prahy vydal 14.9. 2015 v kauze Maršmeloun rozhodnutí, kterým zrušil územní rozhodnutí vydané Prahou 1 pro jeho nezákonnost. (Rozpory se stavebním zákonem).

17.9.2015 v 16:24 | Karma: 7,80 | Přečteno: 202x | Diskuse| Ostatní

Vítězslav Praks

Účast ČR v zahraničních operacích

pozorňujeme na zajímavý tisk Senátu Informace o nasazení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v roce 2014.

15.9.2015 v 10:02 | Karma: 8,54 | Přečteno: 291x | Diskuse| Politika

Vítězslav Praks

Výroční zpráva BIS za rok 2014

Bezpečnostní informační služba vydala výroční zprávu za rok 2014. Přečíst si ji můžete zde. Jako každoročně vybírám citace, které mne zaujaly.

6.9.2015 v 11:21 | Karma: 18,28 | Přečteno: 958x | Diskuse| Společnost

Vítězslav Praks

Ready made komiks pro zlobivé děti

Ready made komiks pro zlobivé děti. - ...Další absurdní komiks, který není potřeba malovat, protože jej pro nás maluje sama Matka Příroda, tentokrát prostřednictvím pana ministra financí Babiše. : )

2.9.2015 v 16:51 | Karma: 8,50 | Přečteno: 200x | Diskuse| Politika

Vítězslav Praks

Politický vtip: Grafikon krystalického zla

Přetiskujeme politický vtip, inspirovaný pražskými památkářskými a urbanistickými kauzami Maršmeloun a Dům u Sixtů, ale i stovkami dalších, které nezískaly mediální pozornost.

18.7.2015 v 7:53 | Karma: 13,03 | Přečteno: 417x | Diskuse| Kultura

Vítězslav Praks

Maršmeloun: Zahájeno odvolání k stavebnímu povolení

Aktuální informace o dění v kauze Maršmeloun. - Jedná se o kauzu, kdy developer chce postavit v bezprostřední blízkosti Anežského kláštera z první poloviny třináctého století antropomorfní modernistickou budovu.

17.7.2015 v 16:44 | Karma: 10,92 | Přečteno: 429x | Diskuse| Kultura

Vítězslav Praks

Být členem organizace Islámský stát zřejmě není v ČR trestné

...říká důvodová zpráva k novele Trestního zákona a říká: Je třeba změnit český Trestní zákoník, aby byli rekruti Islámského státu za svou příslušnost (k Islámskému státu) postižitelní dle právního systému ČR.

8.7.2015 v 11:22 | Karma: 17,37 | Přečteno: 923x | Diskuse| Politika

Vítězslav Praks

Vnitro: Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti za rok 2014

V rámci monitoringu legislativy přináším stručný výtah z dokumentu Ministerstva vnitra Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti za rok 2014 MVČR.

13.6.2015 v 12:58 | Karma: 14,83 | Přečteno: 510x | Diskuse| Společnost

Vítězslav Praks

Reportéři ČT: "Maršmeloun" - záznam dokumentárního filmu České televize

Posílám upoutávku na dnešní pořad České televize o kauze Maršmeloun, záměru postavit v bezprostřední blízkosti památky z třináctého století, Anežského kláštera, antropomorfní, modernistickou budovu. Na pozemcích Prahy pod cenou.

8.6.2015 v 14:11 | Karma: 8,56 | Přečteno: 456x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Vítězslav Praks

EET: Úplná kontrola ekonomiky je cílem, nikoliv prostředkem

Velmi stručná recenze EET, zavedení elektronické evidence tržeb z dílny současného Ministerstva financí.

7.6.2015 v 19:17 | Karma: 21,66 | Přečteno: 584x | Diskuse| Ekonomika

Vítězslav Praks

Maršmeloun: Stavební povolení nemůže být vydáno - veřejné upozornění na právní vady

Přináším nové informace v kauze "Maršmeloun". Přetiskuji podání, které jsem právě odeslal vedoucímu stavebního odboru Prahy 1, panu tajemníkovi Prahy 1 a v kopii zastupitelům Prahy 1, MHMP.

25.5.2015 v 11:35 | Karma: 12,41 | Přečteno: 398x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Vítězslav Praks

Dům u Sixtů: pro své sladké developery udělá Praha vše. Ano, vše.

Informace o pražské památkové kauze Domu u Sixtů. Vedle kauzy Maršmeloun je to další kauza, která aktuálně výrazně hýbe veřejným míněním nejen v Praze.

19.5.2015 v 10:47 | Karma: 12,03 | Přečteno: 541x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Vítězslav Praks

Kauza Maršmeloun: Zveřejnění smlouvy a co je v ní špatně

V Kauze Maršmeloun zveřejňujeme smlouvu o smlouvě budoucí o prodeji pozemků mezi developerem a Magistrátem Hlavního města Prahy. Tuto pro Prahu smlouvu podepsal tehdejší primátor Jan Kasl. Co je ve smlouvě špatně?

15.4.2015 v 13:16 | Karma: 9,80 | Přečteno: 371x | Diskuse| Kultura

Vítězslav Praks

Podnět pro zastupitelstvo Prahy 1: Kauza Maršmeloun versus Anežský klášter

V kauze Maršmeloun versus Anežský klášter podávám podnět na zastupitelstvo Prahy 1, které se koná den před naším protestem, tzn. koná se 14.4.2015 Celý podnět, včetně příloh je zde.

12.4.2015 v 13:00 | Karma: 9,40 | Přečteno: 345x | Diskuse| Občanské aktivity

Vítězslav Praks

Maršmeloun versus Anežský klášter: Vizualizace a pohledy do urbanistického pekla

Publikuji vizualizace záměru znehodnocení Pražské památkové rezervace, který jsem pracovně, pro snadné zapamatování, pojmenoval projekt Maršmeloun. Usaďte se pohodlně do sedaček, připravte si popkorn, památkářský a urbanistický horror právě začíná...

10.4.2015 v 13:54 | Karma: 12,04 | Přečteno: 989x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 142
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 845x
Pracuji jako IT analytik.

Monitoruji legislativu z pohledu občana:
www.obcanskymonitoring.cz

Hledám spolupráci s dalšími bloggery, abychom společně vytvořili lepší veřejné zpravodajství než je současný infotainment.
www.nezpravy.cz

Organizuji autorská čtení a veřejné přednášky
www.knihovnapruhonice.cz

Organizuji výstavy:
http://krystalbriliant.wordpress.com/

Propaguji www.podnety.cz jako moderní nástroj komunikace občana s obcí.

Jsem zastupitelem v obci Průhonice.

Seznam rubrik