Církevní restituce ano, ale jejich stávající podoba ohrožuje ČR
Tisková zpráva propagující stávající podobu církevních restitucíODS
Církevní restituce ano, ale proboha ne takto!
Česká republika zahájila restituce v devadesátých letech. Zpět dostala majetky šlechta a další žadatelé. Ostatně i ČSSD získala zpět Lidový dům v restitučním řízení. Církve byly zatím z tohoto procesu až na víceméně drobné výjimky vyňaty. Existuje-li rovnost před zákonem (a ta musí existovat), musí se stát vyrovnat i s církvemi. Ostatně ústavní soud nárok církví na restituce potvrdil. A to není maličkost. Znamená to, že stát by tento problém měl začít řešit urychleně: hrozí mu vlivem nevypořádaných restitucí soudy a i mezinárodní arbitráže. Starostové a zastupitelé obcí dobře vědí, že vlivem nevypořádaných restitucí jsou bývalé církevní pozemky stále blokovány a je tak účinně blokován rozvoj těchto území. Proti férovému vyrovnání s církvemi nemám nic, naopak po něm volám. Stávající podoba zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi je však do nebe volající nehoráznost.
Hranice 25.2.1948 je explicitně prolomena a ne že ne.
Ačkoliv vláda neustále tvrdí opak, hranice 25.2.1948 je prolomena. V zákoně je to jasně uvedeno, cituji:
"§ 5
Skutečnosti vedoucí k majetkovým křivdám
Odnětí věci bez náhrady postupem podle zákona č. 142/1947 Sb., o revisi první
pozemkové reformy, nebo podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě
(trvalé úpravě vlastnictví k zemědělské a lesní půdě)..."
Stačí si dohledat tento zákon. První majetková reforma je ze dne 11.07.1947, Částka 065/1947, Účinnost od 12.08.1947. Hranice roku 48 je tedy explicitně prolomena.
Tato skutečnost má samozřejmě ohromné dopady. Pokud církve dostanou vyrovnání ke staršímu datu než ostatní restitutuenti, nepochybně to povede k obnovení sporů i ostatních restituentů.
Vzhledem k tomu, že ústavní soud a i další soudy musí respektovat rovnost před zákonem, je podle mého názoru naprosto jisté, že by toto způsobilo nové kolo restitucí. - Tj. nové kolo vracení majetku šlechtě a dalším žadatelům. Nemohla by tato změna svým rozsahem způsobit narušení územní celistvosti ČR?
Mechanimus vracení majetku je trestuhodný
Posuďte sami, cituji:
"§ 9
Postup při vydání zemědělské nemovitosti
a) připojí listinu nebo uvede důvody, z nichž vyplývá, že je splněna některá ze skutečností
podle § 5; tato skutečnost se má za prokázanou, není-li prokázán opak..."
Tzn. důkazní břemeno je na úřednících. Lze očekávat, že se budou za práva ČR bít jako lvi? Když navíc ještě budou zcela zavaleni tisíci žádostmi a budou svázáni lhůtami, do nichž musí rozhodnout, tj. prokázat opak?
Ještě horší je situace u movitých předmětů
Opět cituji: "§ 10 Postup při vydání jiné věci než zemědělské nemovitosti
připojí listinu nebo uvede důvody, z nichž vyplývá, že je splněna některá ze skutečností
podle § 5; tato skutečnost se má za prokázanou, není-li prokázán opak."
Opět stejné lakonické, odbyté pravidlo. Tady jsem ovšem ještě vyplašenější. Jak může úředník v případě např. nároku na nějaký starý obraz dokázat, že jej církev nevlastnila? Movité předměty přece nejsou nikde evidovány. A zákon hovoří jasně. Když úředník neprokáže opak, musí věc vydat.
Samotný proces nárokování je více než vágní
§ 7
Vydávání věcí ostatními povinnými osobami
Vydávání věcí ostatními povinnými osobami
(1) Povinná osoba podle § 4 písm. c) a d) vydá oprávněné osobě nemovitou věc ve
vlastnictví státu, [...] pokud
a) funkčně souvisela nebo souvisí s nemovitou věcí, kterou oprávněná osoba vlastní, nebo
která se vydává podle tohoto zákona
b) oprávněné osobě nebo jejímu právnímu předchůdci v rozhodném období sloužila
k duchovním, pastoračním, charitativním, zdravotnickým, vzdělávacím nebo
administrativním účelům nebo jako obydlí duchovních.
Tedy pro vznik nároku ani nemuselo existovat vlastnictví. Funkčně přece souvisí všechno se vším. K vracení postačí pouhé užívání věci. To je přece šokující. Přesně toto napadá i předseda ústavního soudu Pavel Rychetský, když říká: "K prolomení hranice může dojít nikoli proto, že to dikce zákona umožní, ale proto, že neexistuje žádný systém kontroly, a dojde-li k vydávání exekutivní cestou, pak se může vydat cokoli."
Co v zákoně chybí
V zákoně "chybí" věta, že vrácením těchto majetků budou vypořádány všechny majetkové nároky církví. Naopak, explicitně je v preambuli zákona napsáno, že se cílem vypořádání podle tohoto zákona je, cituji: "zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd."
V zákoně chybí stanovení hranice 25.2.1948, před níž by restituce neměly jít. (Naopak, jak jsem psal výše, explicitně je tato hranice prolomena definicí křivd, které zákon řeší.
Způsob vydávání majetku je až trestuhodně zjednodušen. Naprosto nedomyšlen u movitých předmětů.
Proč není zmíněn případ, kdy třeba určitá movitá věc existovala, byla v majetku církve, avšak nyní např. není známo, kde se daná movitost nachází? Jak bude stát podle navrhovatelů nahrazovat tyto případy?
Proč nejsou z restituovaných věcí vyjmuty památky? Budeme odevzdávat vzácné tisky, historické obrazy apod?
Vtipná citace zákona na závěr
§ 18
Závěrečná ustanovení
Tento zákon se nevztahuje na Katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha nacházející se
na pozemku parc. č. 4 o výměře 5005m
a pozemku parc. č. 5 o výměře 502m
v obci Praha,
katastrálním území Hradčany, včetně těchto pozemků. Tento zákon se rovněž nevztahuje na
budovu č.p. 37 nacházející se na pozemku parc. č. 85 o výměře 776m
a na budovu č.p. 48
nacházející se na pozemku parc. č. 6 o výměře 982 m
v obci Praha, katastrálním území
Hradčany, včetně těchto pozemků.
Tak to tedy fakt díky. Jsem fakt rád, že nám zůstanou alespoň Hradčany. Milá vládo, fakt díky.
Všechno ostatní je ale, tak mi to připadá, nejisté. Jestli restituce projdu v této podobě, vidím budoucnost jasně černě: Majetek ČR bude převeden, skončí u tunelářů, hněv podvedených lidí bude obrácen proti církvi, která v celé této nechutné transakci vystupuje v roli bílého koně.
Zabraňme tomu, dokud je čas.
PS: Na téma restitucí jsem psal dříve ještě jeden článek. V té době jsem reagoval na kampaň ČSSD a neměl jsem tenkrát k dispozici návrh zákona o církevních restitucích, vycházel jsem jen z informací z tisku a z veřejné diskuse v parlamentu ČR. Po přečtení přímo textu zákona jsem svůj názor dost podstatně změnil. Ale pokud Vás to zajímá, můj předešlý článek si můžete přečíst zde.
Vítězslav Praks
Jak dopadla šikanózní žaloba senátora Jirsy proti profesoru Kindlmannovi?
Aktuální informace o kauze Jirsa versus Kindlmann. (V loňském roce jsme vás informovali o kauze senátora Jirsy).
Vítězslav Praks
Komiks Není můj!
Vedle psaní článků jsem se rozhodl malovat pomocí comicscreator.cz komiksy... Tento je věnován našemu ministru financí, novinářskému, zemědělskému a potravinářskému oligarchovi. : )
Vítězslav Praks
Zemřel Václav Bouda, novinář, ochránce Šumavy
Zemřel Václav Bouda, novinář a bloger. Zemřel autor, jehož články jsem na Občanském monitoringu sledoval a citoval je, viz zde. Zemřel obránce Šumavy. Přetiskuji vzpomínku Petra Ješátka na Václava Boudu a stručný profil.
Vítězslav Praks
Zemřel básník Stanislav Honzík
Zemřel básník a spolupracovník Občanského monitoringu Stanislav Honzík Básně Stanislava Honzíka, které publikoval pod pseudonymem Jan Stanislav, si můžete přečíst zde.
Vítězslav Praks
Komiks Registr smluv (Oligarchové sobě)
Vedle psaní článků jsem se rozhodl malovat pomocí comicscreator.cz komiksy... Tento je přímou reakcí na skutečnost, že Poslaneckou sněmovnou prošel se senzační většinou zákon o Registru smluv.
Vítězslav Praks
Maršmeloun: Magistrát zrušil územní rozhodnutí vydané Prahou 1 jakožto nezákonné
Stavební odbor Magistrátu hlavního města Prahy vydal 14.9. 2015 v kauze Maršmeloun rozhodnutí, kterým zrušil územní rozhodnutí vydané Prahou 1 pro jeho nezákonnost. (Rozpory se stavebním zákonem).
Vítězslav Praks
Účast ČR v zahraničních operacích
pozorňujeme na zajímavý tisk Senátu Informace o nasazení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v roce 2014.
Vítězslav Praks
Výroční zpráva BIS za rok 2014
Bezpečnostní informační služba vydala výroční zprávu za rok 2014. Přečíst si ji můžete zde. Jako každoročně vybírám citace, které mne zaujaly.
Vítězslav Praks
Ready made komiks pro zlobivé děti
Ready made komiks pro zlobivé děti. - ...Další absurdní komiks, který není potřeba malovat, protože jej pro nás maluje sama Matka Příroda, tentokrát prostřednictvím pana ministra financí Babiše. : )
Vítězslav Praks
Politický vtip: Grafikon krystalického zla
Přetiskujeme politický vtip, inspirovaný pražskými památkářskými a urbanistickými kauzami Maršmeloun a Dům u Sixtů, ale i stovkami dalších, které nezískaly mediální pozornost.
Vítězslav Praks
Maršmeloun: Zahájeno odvolání k stavebnímu povolení
Aktuální informace o dění v kauze Maršmeloun. - Jedná se o kauzu, kdy developer chce postavit v bezprostřední blízkosti Anežského kláštera z první poloviny třináctého století antropomorfní modernistickou budovu.
Vítězslav Praks
Být členem organizace Islámský stát zřejmě není v ČR trestné
...říká důvodová zpráva k novele Trestního zákona a říká: Je třeba změnit český Trestní zákoník, aby byli rekruti Islámského státu za svou příslušnost (k Islámskému státu) postižitelní dle právního systému ČR.
Vítězslav Praks
Vnitro: Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti za rok 2014
V rámci monitoringu legislativy přináším stručný výtah z dokumentu Ministerstva vnitra Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti za rok 2014 MVČR.
Vítězslav Praks
Reportéři ČT: "Maršmeloun" - záznam dokumentárního filmu České televize
Posílám upoutávku na dnešní pořad České televize o kauze Maršmeloun, záměru postavit v bezprostřední blízkosti památky z třináctého století, Anežského kláštera, antropomorfní, modernistickou budovu. Na pozemcích Prahy pod cenou.
Vítězslav Praks
EET: Úplná kontrola ekonomiky je cílem, nikoliv prostředkem
Velmi stručná recenze EET, zavedení elektronické evidence tržeb z dílny současného Ministerstva financí.
Vítězslav Praks
Maršmeloun: Stavební povolení nemůže být vydáno - veřejné upozornění na právní vady
Přináším nové informace v kauze "Maršmeloun". Přetiskuji podání, které jsem právě odeslal vedoucímu stavebního odboru Prahy 1, panu tajemníkovi Prahy 1 a v kopii zastupitelům Prahy 1, MHMP.
Vítězslav Praks
Dům u Sixtů: pro své sladké developery udělá Praha vše. Ano, vše.
Informace o pražské památkové kauze Domu u Sixtů. Vedle kauzy Maršmeloun je to další kauza, která aktuálně výrazně hýbe veřejným míněním nejen v Praze.
Vítězslav Praks
Kauza Maršmeloun: Zveřejnění smlouvy a co je v ní špatně
V Kauze Maršmeloun zveřejňujeme smlouvu o smlouvě budoucí o prodeji pozemků mezi developerem a Magistrátem Hlavního města Prahy. Tuto pro Prahu smlouvu podepsal tehdejší primátor Jan Kasl. Co je ve smlouvě špatně?
Vítězslav Praks
Podnět pro zastupitelstvo Prahy 1: Kauza Maršmeloun versus Anežský klášter
V kauze Maršmeloun versus Anežský klášter podávám podnět na zastupitelstvo Prahy 1, které se koná den před naším protestem, tzn. koná se 14.4.2015 Celý podnět, včetně příloh je zde.
Vítězslav Praks
Maršmeloun versus Anežský klášter: Vizualizace a pohledy do urbanistického pekla
Publikuji vizualizace záměru znehodnocení Pražské památkové rezervace, který jsem pracovně, pro snadné zapamatování, pojmenoval projekt Maršmeloun. Usaďte se pohodlně do sedaček, připravte si popkorn, památkářský a urbanistický horror právě začíná...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 142
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 845x
Monitoruji legislativu z pohledu občana:
www.obcanskymonitoring.cz
Hledám spolupráci s dalšími bloggery, abychom společně vytvořili lepší veřejné zpravodajství než je současný infotainment.
www.nezpravy.cz
Organizuji autorská čtení a veřejné přednášky
www.knihovnapruhonice.cz
Organizuji výstavy:
http://krystalbriliant.wordpress.com/
Propaguji www.podnety.cz jako moderní nástroj komunikace občana s obcí.
Jsem zastupitelem v obci Průhonice.